Postępujące przemiany społeczne niosą ze sobą wiele
korzyści, ale również zagrożeń. Stale rośnie lista czynników stresogennych,
które wpływają na dziecko podczas edukacji szkolnej. Konflikty, anonimowość w
sieci, dyskryminacja, rywalizacja, zbyt wielkie oczekiwania, świadomość
zagrożeń to tylko kilka przykładów tego, z czym muszą radzić sobie dzieci. Jak
zatem rozpoznać problemy u dziecka oraz jak sobie z nimi radzić?
Źródła stresu
szkolnego
Stres dziecka jest stanem emocjonalnym w jego
organizmie wywołanym określonym doświadczeniem lub sytuacją. Perspektywa
psychologiczna określa dwa rodzaje stresu:
- pozytywny – sprawia, że dziecko jest zmotywowane do działania i
podekscytowane sytuacją, dostrzega w niej pewne możliwości,
- negatywny – dziecko doświadcza silnych, przykrych emocji, którym mogą
towarzyszyć zmiany fizjologiczne i biochemiczne skutecznie utrudniające
zaspokajanie potrzeb i wykonywanie zadań szkolnych.
W zależności od charakteru, postawy, poziomu
wrażliwości oraz percepcji dokładnie takie same wydarzenia mogą być w różny
sposób postrzegane przez dzieci.
Stres szkolny odnosi się do sytuacji,
w których źródła stresu i reakcja na nie uniemożliwiają dziecku spełnienie
wymagań szkolnych. A jego źródła to m.in.:
- nadmierne wymagania i oczekiwania ze strony rodziców bądź nauczycieli,
- problemy adaptacyjne w grupie rówieśniczej,
- spadek motywacji związany z niepowodzeniami edukacyjnymi,
- trudne relacje z innymi uczniami,
- problemy w domu rodzinnym przekładające się na wyniki w nauce,
- kartkówki, sprawdziany, egzaminy, odpowiedzi ustne,
- poczucie bycia ocenianym,
- brak zdolności do nauki,
- zbyt wysokie własne aspiracje dziecka.
Chociaż szkoła powinna być dla dzieci bezpieczna i
przyjazna, zdarza się, że jest miejscem bardzo nieprzyjaznym. Czasem dochodzi w
niej do różnego rodzaju aktów przemocy fizycznej i psychicznej, co oczywiście
bezpośrednio wpływa na stan psychiczny dziecka i jego zdolności do nauki.
Konsekwencje
stresu szkolnego
Badania przeprowadzone przez J. Różańską-Kowal
wskazują, że nerwice u dzieci i młodzieży na pierwszym miejscu powodują:
stres szkolny i nieodpowiedni klimat emocjonalny rodziny.
Stałe poczucie presji, oceny innych, rywalizacji
sprawiają, że dzieci znajdują się ciągle w poczuciu sytuacji
zagrożenia. Stresory szkolne mogą prowadzić do zaburzenia poczucia
własnej wartości, chorób psychosomatycznych, nerwic, fobii, a nawet w skrajnych
przypadkach psychozy i samobójstw.
Jak pomóc dziecku doświadczającemu
trudności w szkole?
Jeśli zaobserwowałeś u dziecka trudności w nauce, należałoby poznać przyczyny takiego stanu. Tu pomocna będzie szczera rozmowa. Często jednak można doświadczyć sytuacji, w których dziecko nie będzie chciało powiedzieć prawdy na temat swoich problemów albo rozmowa z rodzicem będzie wywoływała obawy oraz dyskomfort. Wówczas może pomóc psycholog dziecięcy.
Powinieneś także zwrócić uwagę, czy Twoje dziecko
skarży się na uczucie szybkiego bicia serca, niewyjaśnione bóle brzucha i
głowy, czy doświadcza lęków lub ataków paniki, ma problemy z apetytem. Wówczas
może się okazać, że to nerwica i konieczne będzie podjęcie odpowiedniej
terapii.
Nerwica u dziecka stanowi wskazanie do leczenia, którego może podjąć się poradnia psychologiczna. Wówczas w zależności od stopnia nasilenia objawów i rozpoznania można wdrożyć różne formy oddziaływania psychoterapeutycznego, jak np. psychoedukację, psychoterapię i inne.
Stres w szkole jest poważnym i powszechnym problemem
prowadzącym do różnego rodzaju chorób nerwowych u dzieci. Ważne jest, aby w
przypadku zaobserwowania objawów u swojego dziecka podjąć szybkie działania.