Transport multimodalny (ang. multimodal transport) to bez wątpienia najlepsza możliwa odpowiedź na postępującą globalizację, której jesteśmy świadkami. Optymalizacja czasu, ceny i zastosowanie kontenerów sprawiły, że przed spedycją towarów otworzyły się nowe, nieznane dotąd możliwości.
Transport multimodalny – na czym polega
To, co wyróżnia spedycję multimodalną na forum innych możliwości przewozu, to użycie przynajmniej dwóch różnych gałęzi transportu (samochodowego i kolejowego lub morskiego, kolejowego i samochodowego). Do usług realizowanych w przypadku transportu multimodalnego należy:
- załadunek,
- przeładunek,
- rozładunek,
- odprawa celna,
- jeśli istnieje konieczność – magazynowanie towarów na trasie,
- ubezpieczenie,
- monitoring przesyłek.
Transport multimodalny przeprowadzany jest pod bacznym okiem Operatora Transportu Multimodalnego, który czuwa nad ładunkiem od chwili jego przyjęcia od nadawcy, aż do momentu dostarczenia go do celu. Transport multimodalny polecany jest osobom, którym zależy na:
- usprawnieniu wszystkich formalności związanych z przesyłem ładunków na duże odległości,
- skróceniu czasu transportu towaru,
- zoptymalizowaniu kosztów,
- bezpieczeństwie przesyłanego towaru.
Fracht lotniczy w transporcie multimodalnym
Jednym z elementów transportu multimodalnego może być transport drogą powietrzną, który:
- jest bez wątpienia najnowocześniejszą i najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałęzią transportu,
- ma szczególne znaczenie w przewozach międzykontynentalnych,
- stanowi olbrzymią siłę napędową dla rozwoju gospodarki danego kraju.
Niewiele powyżej 1% światowego tonażu towarów transportowana jest drogą powietrzną. Należy jednak podkreślić, że są to przedmioty wartościowe, które stanowią ponad 1/3 wartości ogółu handlu międzynarodowego.
Transport lotniczy cargo w Polsce
Polska nie znajduje się w czołówce państw specjalizujących się we frachcie lotniczym. Oszacowano, że w naszym kraju odprawia się ok. 1% całego europejskiego cargo lotniczego. Przykładowo, w 2016 roku w Polsce odprawiono 95,6 tys. ton towarów, tymczasem w Niemczech w tym samym czasie odprawiono 4,6 mln ton.
W obsłudze frachtu lotniczego w Polsce specjalizuje się lotnisko w Katowicach-Pyrzowicach oraz warszawskie lotnisko Chopina. Razem obsługują one ponad 90% polskich przeładunków cargo lotniczego. Ponadto oba wspomniane lotniska zanotowały w ostatnim czasie wyraźny wzrost w zakresie ilości odprawionych ładunków.
Samoloty pasażerski, czy może cargo?
Transport lotniczy cargo odbywa się on przy pomocy środków transportu, które ze względu na przeznaczenie dzielimy na:
- samoloty pasażerskie, w których transport towarów odbywa się „przy okazji” –
do przewozu lekkich i niewielkich przesyłek lotniczych;
- samoloty cargo – przeznaczone wyłącznie to spedycji towarów, ta opcja jest opłacalna zwłaszcza przy ładunkach o znacznej masie (powyżej 30 kg).
Transport lotniczy cargo z łatwością łączyć można z transportem morskim i lądowym, co usprawnia przebieg spedycji i pozwala zoptymalizować jej koszty.
W sytuacji, gdy liczy się czas
Transport lotniczy cargo to najbardziej kosztowny spośród dostępnych środek transportu. Krótki czas realizacji to najważniejsza jego zaleta, która rekompensuje cenę usługi. Dzięki temu nadaje się on idealnie do przewozu artykułów spożywczych szybko psujących się (np. mięso), ale również kwiatów, które mają wyraźnie skrócony czas użyteczności i szybko tracą na wartości. Tego rodzaju towary wymagają szczególnych rozwiązań. Ponadto fracht lotniczy dedykowany jest do przewozu:
- towarów o podwyższonej wartości – za sprawą wysokiego stopnia bezpieczeństwa;
- towarów z branży automotive;
- próbek towarów handlowych;
- artykułów o drobnej masie i objętości – w przypadku, których korzystanie z wielkich kontenerów jest zupełnie bezzasadne.
Bardzo duży zasięg przestrzenny transportu lotniczego
Droga powietrza ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę – otóż, daje ona możliwość transportu towarów niemal w każde miejsc na świecie. Infrastruktura niezbędna do realizacji transportu lotniczego cargo, czyli lotniska, są rozsiane po wszystkich kontynentach.
Źródło: Symlog – spedycja międzynarodowa